Oricine face sport de performanta sau desfasoara anumite activitati fizice in mod regulat, s-a confruntat de cel putin o data cu intinderile musculare. In cele ce urmeaza, o sa tratam subiectul in profunzime, pentru a oferi cele mai bune raspunsuri legate de acest fenomen.

Ce sunt intinderile musculare?

O intindere musculara apare in momentul in care muschiul este suprasolicitat in timpul activitatii fizice. Cu alte cuvinte, este rezultatul utilizarii in exces a unei grupe musculare sau chiar a folosiri improprii a acesteia.

Indinderile musculare pot avea loc la nivelul oricarui muschi din corp insa, de cele mai multe ori, ele apar in zona inferioara a spatelui, in cea lombara, la nivelul gatului, a umarului, dar si la cel al hamstring-ului (muschiul din spatele coapsei).

Intinderile musculare pot sa creeze dureri mai mult sau mai putin puternice si pot sa limiteze miscarea la nivelul muschiului afectat. Intinderile usoare, dar si cele moderate pot fi tratate cu usurinta cu ajutorul ghetii, prin aplicarea unor comprese calde, dar si cu ajutorul antiinflamatoarelor. Cele severe impun interventia medicului.

Care sunt simptomele unei intinderi musculare?

Principalele simptome ale unei intinderi musculare sunt:

  • durere brusca la nivelul muschiului suprasolicitat;
  • incapacitatea de a mai executa corect miscarile (forta limitata);
  • prezenta umflaturilor; spasme, rigiditate si slabiciune.

In cazul unei intinderi musculare usoare, muschiul lezat se poate resimti destul de rigid, dar suficient de flexibil pentru a putea fi utilizat. In cazul in care cineva sufera de o intindera musculara severa, muschiul in cauza este destul de afectat, in anumite cazuri chiar rupandu-se.

Simptomele unei intinderi usoare si moderate tind sa dispara intr-o saptaman, in timp ce cele severe se pot vindeca in cateva saptamani sau luni.

Care sunt cauzele intinderilor musculare?

O intindere musculara apare pe neasteptate si destul de brusc si poate avea la baza anumite motive, cum ar fi, o incalzire neadecvata a muschiului, o flexibilitate slaba, dar si o conditie fizica precara a persoanei, cat si extenuare si oboseala extrema.

De asemenea, exista si conceptia gresita precum ca numai anumite exercitii, precum si un antrenament intens pot provoca intinderi musculare. Insa, acestea pot sa apara chiar si in timpul unei activitati banale, cum ar fi mersul pe jos.

Cand pot avea loc intinderile musculare?

Intinderile musculare acute pot sa aiba loc si atunci cand sunt realizate exercitii precum saritul, alergatul, in momentul in care se arunca ceva sau se ridica (mai ales atunci cand pozitia din care se face asta este una nepotrivita).

Intinderile musculare, de cele mai multe ori, apar atunci cand temperaturile sunt mai scazute afara. Asta pentru ca muschii sunt mult mai rigizi atunci cand este frig. De aceea, se recomanda ca timpul destinat etapei de incalzire sa fie prelungit cu cateva minute (10-15 minute).

Intinderile musculare cronice reprezinta un rezultat al miscarilor care sunt executate in mod repetitiv si pot sa apara in sporturi precum vaslitul, in tenis, golf sau baseball. De asemenea, pot sa apara si daca gatul si spatele sunt mentinuti mult timp in pozitii incorecte, ca atunci cand se lucreaza la birou.

Primul ajutor in caz de intinderi musculare

Cele mai multe intinderi musculare pot fi tratate cu succes acasa cu odihna, gheata, comprimarea zonei afectate, elevatia, dar si administrarea de medicamente.

Odihna

Este deosebit de important ca, in cazul unei intinderi musculare, muschiul sa nu fie intrebuintat pentru cel putin cateva zile, mai ales daca se resimte durere in zona respectiva. Insa, specialistii recomanda sa nu se mentina membrul-problema sau zona afectata prea mult in repaos, pentru ca muschii isi pot pierde din forta, iar procesul de vindecare poate dura si mai mult.

Dupa aproximativ 2-3 zile, este indicat sa se reia activitatea fizica, insa cu mare grija. Nu este recomandata o solicitare prea intensa a acestuia.

Gheata

O alta solutie la indemana care poate ajuta in cazul unei intinderi musculare este gheata. Aplicarea acesteia pe zona afectata va avea ca efect o reducere a umflaturii, dar si a vanataii, daca exista. Important de retinut este ca gheata sa nu fie aplicata direct pe piele ci, este indicata folosirea unor pachete care sa contina bucati de gheata sau cuburi. De asemenea, ea se poate infasura si intr-un prosop mai moale.

Gheata trebuie mentinuta pe muschiul lezat timp de aproximativ 20-25 de minute, procedeu care trebuie repetat in fiecare ora in ziua in care s-a produs intinderea. In urmatoarele zile, se va aplica la fiecare 4 ore.

Comprimarea

Pentru reducerea umflaturii, este indicat ca zona in care a avut loc intinderea sa fie infasurata intr-un bandaj elastic. Se va mentine pana in momentul in care se va observa o schimbare in bine.

Este important ca bandajul respectiv sa nu fie pus prea strans, deoarece acest aspect poate sa aiba efecte negative asupra circulatiei sangelui.

Elevatia

Ori de cate ori este posibil, muschii afectati trebuie pozitionati deasupra nivelului inimii. Astfel, in cazul in care intinderea musculara a avut loc la nivelul muschiului gambei, de exemplu, aceasta trebuie asezata pe o perna si mentinuta in acest mod cat mai mult timp posibil.

Pozitia recomandata este ideala pentru drenarea fluidului inapoi la inima, ceea ce poate reduce umflarea, dar si durerea resimtita. Este suficient, conform specialistilor, ca zona cu probleme sa fie ridicata aproximativ 10-15 cm deasupra nivelului inimii.

Alte metode de auto-ingrijire care pot fi utilizate

Pe langa aceste metode care au fost mentionate mai sus, se mai pot adopta si altele precum, administrarea unor antiinflamatoare pentru reducerea durerilor. In cazul in care se va apela la medicamente, recomandarea este sa se citeasca foarte bine prospectul.

Si aplicarea unor comprese calde este recomandata in caz de intinderi musculare. Astfel, acestea se vor aplica in zona lezata de cateva ori pe zi, ajutand sangele sa circule mai bine in aria respectiva si sa grabeasca procesul de vindecare.

Atunci cand este reluata activitatea fizica, este deosebit de importanta etapa de incalzire. Aceasta are rolul de a creste fluxul sanguin de la nivelul muschiului, scazand, astfel, riscul de ranire.

Cand este necesara vizita la medic?

Atunci cand este vorba de intinderi usoare sau moderate, tratamentul adoptat acasa ar trebui sa fie suficient. Insa, in cazul in care se observa urmatoarele simptome, ar trebui efectuata vizita la medic, in cel mai scurt timp:

  1. Durerea resimtita nu dispare intr-o saptamana de la aparitie;
  2. Zona in care s-a produs intinderea este amortita;
  3. Curge sange si persoana nu poate sa mearga;
  4. Exista dificultati severe in ceea ce priveste miscarea membrelor superioare, cat si a celor inferioare.

Un examen fizic, dar si anumite teste imagistice cum ar fi razele X sau scanarea RMN, pot ajuta medicul sa determine amploarea problemei. In anumite situatii, este posibil sa fie nevoie de interventia chirurgicala pentru a repara muschiul rupt.

In ce consta recuperarea?

Dupa vizita la medic si stabilirea unui diagnostic corect, pacientul va incepe perioada de recuperare, al carei obiectiv este recapatarea functiei zonei afectate. Medicul este cel mai in masura sa prescrie cele mai bune medicamente si poate sa recomande, de asemenea, si includerea intr-un program de terapie fizica a pacientului.

Scopul exercitiilor fizice care vor fi realizate impreuna cu un kinetoterapeut este recuperarea flexibilitatii si a fortei muschiului lezat. De asemenea, specialistul nu va uita sa puna accentul si pe articulatia care, cu siguranta, a fost suprasolicitata si ea in urma activitatii fizice desfasurate.

Trebuie amintit faptul ca, pentru fiecare zona in parte, dar si de cat este de afectat muschiul, sunt recomandate exercitii specifice. La fel, timpul alocat executatii acestora va fi in functie de cat este de grava problema identificata.

Cum se pot preveni intinderile musculare?

Sansele de aparitie a intinderilor musculare pot fi reduse daca se vor lua anumite masuri de precautie. Astfel, in primul rand, este recomandat sa nu se stea prea mult in aceeasi pozitie. Ridicatul si mersul prin camera, cat si schimbarea frecventa a pozitiei corpului sunt extrem de utile in acest sens.

Utilizarea unui scaun potrivit pentru mentinerea spatelui drept atunci cand se lucreaza este o masura extrem de benefica; la fel si folosirea unei perne lombare. Este importanta mentinerea genunchilor la acelasi nivel cu cel al soldurilor.

Atunci cand se sta in picioare sau jos, postura trebuie sa fie corecta. In cazul in care se petrece mult timp intr-o singura pozitie, este indicat sa se puna pe rand, picioarele pe un taburet. Aceasta masura poate ajuta in reducerea stresului de la nivelul muschilor spatelui.

Ce alte masuri se mai pot lua?

Daca nu se doreste aparitia intinderilor musculare, se va avea mare grija atunci cand se vor ridica obiecte grele. Astfel, spatele trebuie mentinut drept, genunchii trebuie indoiti si intotdeauna, fara exceptie, trebuie ridicat obiectul apelandu-se la forta picioarelor si nu a spatelui.

De asemenea, greutatea trebuie mentinuta aproape de corp. Sub nicio forma, nu trebuie ca persoana sa se ridice si sa se rasuceasca in acelasi timp.

Este necesara luarea unor masuri de precautie pentru evitarea caderilor cum ar fi, mentinerea mainilor pe barele de sustinere a scarilor, evitarea suprafetelor alunecoase, cat si pastrarea pardoselilor netede. Alta masura ar fi eliminarea unor kg, daca persoana este supraponderala.

Importanta executarii corecte a exercitiilor

Antrenamentele realizate regulat au rolul de a mentine corpul sanatos, cu muschi puternici si bine definiti. Este deosebit de important ca etapa de incalzire sa dureze minim 10 minute inainte de a se incepe antrenamentul propriu-zis si de a creste intensitatea exercitiilor realizate.

Fiecare zona din corp trebuie foarte bine incalzita, pornind de la gat si terminand cu picioarele. Acest lucru poate preveni lezarea muschilor sau ruperea lor. In cazul in care cineva este incepator, este important sa inceapa cu antrenamente usoare si care sa se desfasoare pe perioade mai scurte (20 de minute).

Concluzii

Intinderile musculare pot sa apara indiferent de activitatea fizica care este desfasurata, fie ca este vorba de un simplu mers pe jos sau de antrenamente de intensitate si consum mare de energie. Trebuie retinut faptul ca nu este un fenomen normal si ca trebuie luate masurile adecvate in cel mai scurt timp posibil, pentru recuperarea functiilor muschiului.

Odihna, medicamentele, compresele si un set adecvat de exercitii terapeutice sunt masuri eficiente pe care oricine le poate lua pentru a se recupera cat mai repede, bucurandu-se, astfel, de un corp cat mai sanatos.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *